Geen tijd is geen prioriteit.

Geen tijd is een keus
Ik hoor zo vaak om me heen, ik wil wel sporten maar ik heb geen tijd. Wat ze eigenlijk zeggen is, ik
wil niet sporten want daar ligt niet mijn prioriteit. Als je echt wilt, maak je tijd.
Ik hou van dingen uitleggen door middel van een voorbeeld, dus hier komt er weer een. Barack
Obama, een van de drukste mensen op aarde, had tijd om te sporten. Hij had kunnen zeggen, ik heb
geen tijd. Maar hij vond sporten zo belangrijk dat hij daar tijd voor heeft gemaakt.
Ik heb nu sporten als voorbeeld genomen maar dit geldt eigenlijk voor alles. Als je iets belangrijk
vindt, dan moet je er tijd voor maken. Geen tijd is eigenlijk een slechte smoes om iets niet te doen.
Nu heb ik vaak genoeg gegooid met cliché en houten bordjes one-liners. Nu gaan we je helpen om er
wat aan toen doen. Ga voor jezelf na waar je prioriteiten liggen. Daar komt weer een voorbeeld! Stel
je wilt afvallen. Bedenk dan, waar je over een half jaar wilt zijn en welke acties daarvoor ondernomen
moet worden. Schrijf deze op. Volgende stap is de actief opdelen in stappen. Dus bij afvallen is dat
meer bewegen en gezonder eten. Ik zal het voorbeeld nog iets uitgebreider maken. Gezonder eten
betekend gezondere boodschappen doen. Dus vervolg stap is dan, gezonde recepten uitzoeken en de
ingrediënten hiervan op een boodschappen lijstje zetten en voor de trouwe lezers, deze online
bestellen, bij je favoriete supermarkt. ��
Nu gaan we het nog even hebben over de stappen die volgen op je acties. Net hebben we het gehad
over gezonde voeding, dus nu pakken we het andere voorbeeld van bewegen. Belangrijk bij het
plannen van je stappen is, dat je je de stappen niet te groot maakt. Dus stel dat je zegt ik wil meer
bewegen, ga dan niet meteen met 5 keer in de week beginnen. Je maakt de drempel voor jezelf dan
heel hoog. Als je ipv 5 keer in de week sporten met jezelf afspreekt dat je op de fiets naar je werk
gaat ipv met de auto of ik pak de trap ipv de lift. Dan maak je het voor jezelf een stuk makkelijker.
Dan zal de volgende stap ook makkelijker gaan. Dus dan komt dat paar keer in de week sporten al
dichterbij. Kom in de flow, dan maak je vanzelf tijd.
Dit hangt ook per persoon af natuurlijk. Elke persoon gaat hier anders mee om. Voor de ene is naar
de sportschool gaan en hele opgave, de andere gaat fluitend op de fiets naar de gym. Dus doe vooral
wat voor jou werkt.
Voor wie hier wat mee wilt doen, heb ik een opdracht.
– Schrijf voor jezelf op, wat je over een half jaar wilt bereiken (wel een reëel doel),
– Maak een actie lijst met wat je hiervoor moet doen,
– Verdeel deze actie in kleine stapjes. Het liefst zo klein mogelijk. (bv pak de tas in om naar de
sportschool te gaan en zet deze bij de deur),
– Voor een van deze acties uit en kijk hoe dit voelt en wat het met je doet. (het beste is om dit
op te schrijven)
Hopelijk hebben wij je met deze blog een kleine zetje in de goede richting gegeven.